- Rijke reizigers reserveren al plekken in de nieuwe luxe Italiaanse trein ‘La Dolce Vita’.
- De moderne versie van de beroemde Orient Express gaat stops maken in Rome, Venetië, Toscane en Sicilië, maar is nog niet af
- Neem een kijkje in de slaapwagons van de trein, waar een suite voor twee personen tot wel €25.000 per nacht kan kosten.
- Lees ook: Zo groot is het verschil tussen de eerste klas en de derde klas als je in Thailand in 13 uur van Chiang Mai naar Thailand reist met de slaaptrein.
Treinen niet sexy? Bekijk dan eens de nieuwe, luxueuze Italiaanse trein ‘La Dolce Vita’.
Met suites voor twee personen die tussen de 6.600 euro en 25.000 euro per nacht kosten, is de trein een moderne versie de Orient Express. De beroemde lijndienst die tussen 1883 en 2009 verschillende routes door Europa reed, waarvan de route Parijs-Istanbul het bekendst is.
“De Orient Express ‘La Dolce Vita’ is een ode aan de Italiaanse verleiding”, staat in een brochure voor de trein. “Het doet de unieke levenskunst van zorgeloosheid herleven.”
Het plan is dat 'La Dolce Vita' eind volgend jaar gaat rijden en dan twee- en driedaagse reizen aanbiedt.
Anders dan de originele Orient Express voert 'La Dolce Vita' niet door Europa maar door Italië. Passagiers kunnen kiezen uit acht routes naar de wijngaarden van Toscane, de Siciliaanse kust en meerdere historische en culturele steden als Rome, Venetië en Palermo.
Net als bij een cruise is de treindienst niet de meest efficiënte manier om van A naar B te reizen en duurt het dagen om de plek van bestemming te bereiken. De trein zal verschillende stops maken, waarbij passagiers te tijd krijgen om uit te stappen en de omgeving te verkennen.
En net al bij een cruise zijn alle maaltijden, drankjes en excursies inbegrepen bij het treinticket, valt te lezen op de website. Gasten hebben ook toegang tot Orient Express-hotels in Rome en Venetië die eind 2024 en in 2025 open zullen gaan.
Hoe treinreizen weer trendy is geworden
Rijke reizigers leggen nu al geld neer om een plekje in de luxe trein te reserveren.
Terwijl de zes treinstellen nog in aanbouw zijn in een fabriek in het Italiaanse Brindisi, hebben al genoeg mensen zich ingeschreven voor La Dolce Vita om alle reizen die de trein in 2024 maakt te vullen, meldde persbureau Bloomberg in juli.
Klanten die een aanbetaling van 500 euro doen om vertrekdata in 2024 of 2025 te reserveren, worden toegevoegd aan een prioriteitenlijst en teruggebeld, vertelde Jessaline Fynbo, Senior Marketing Manager van Orient Express aan Insider, waarbij ze opmerkte dat de resterende beschikbaarheid voor het eerste jaar van de trein afhangt van hoe vol het wordt.
De populariteit van de trein die inmiddels meer dan twee eeuwen oud is, lijkt een opleving te ondergaan. Zoekopdrachten op Pinterest voor termen als "interrailing Europe esthetic" en "train trip esthetic" stegen met respectievelijk 105 procent en 205 procent tussen september 2020 en september 2022.
De comeback van treinreizen wordt deels toegeschreven aan de lagere CO2-voetafdruk, omdat jongere generaties en reizigers die meer geld uitgeven steeds meer rekening houden met de impact op het milieu bij het plannen van hun vakanties. En zoals het weelderige ontwerp van La Dolce Vita al doet vermoeden, spelen comfort en esthetiek ook een grote rol. Daarbij is het adembenemende uitzicht is natuurlijk ook niet onbelangrijk.